Gedeelde zoekwoorduitsluitingen in 6 stappen

Uitsluitingszoekwoorden zijn een krachtig middel om de kwaliteit van het betaalde verkeer te verhogen. In de praktijk zie ik gelukkig dat uitsluitingszoekwoorden in de meeste gevallen ingezet worden. Helaas wordt dit meestal enkel op advertentiegroep- of campagneniveau ingesteld terwijl er nóg een interessante mogelijkheid bestaat.

In dit artikel licht ik een specifiek en krachtig onderdeel toe van uitsluitingszoekwoorden, namelijk de gedeelde lijsten. Heb je nog niet eerder met uitsluitingszoekwoorden gewerkt? Lees dan eerst het basis-artikel over uitsluitingszoekwoorden.

Uitsluitingszoekwoorden via lijsten

Tijdens het onderhouden van je Google Ads campagnes is het vrij gemakkelijk om snel zoekwoorden toe te voegen als uitsluitingszoekwoorden op campagne- of advertentiegroepniveau. Maar het nadeel is, dat dit allemaal ‘losse lijstjes’ zijn. Ik zal het verduidelijken met een voorbeeld: 

Stel, je runt een webshop waar alleen exclusieve designmeubelen van een select aantal topmerken worden verkocht. Je staat dan niet te springen om koopjesjagers die volledig prijsgeoriënteerd zijn. Dat betekent dat zoekopdrachten met woorden zoals gratis, goedkoopste, korting of tweedehands voor iedere campagne hoogstwaarschijnlijk niet zullen converteren. Het kost onnodig veel tijd om dit soort algemene zoekwoorden handmatig aan alle campagnes toe te voegen. 

Het is veel efficiënter én overzichtelijker om een of meerdere centrale lijst(en) te gebruiken met algemene uitsluitingszoekwoorden. Wanneer je hier een zoekwoord aan toevoegt, wordt deze direct toegepast op alle campagnes waaraan de lijst gekoppeld is. 

Hoe maak je een uitsluitingszoekwoorden lijst?

Stap 1

Klik rechtsboven op Tools en instellingen

Stap 2

Vervolgens klik in je in de kolom Gedeelde bibliotheek op Lijsten met uitsluitingszoekwoorden

Stap 3

Klik op de ronde blauwe knop

Stap 4

Geef een naam op voor de lijst en voeg de uitsluitingen toe. Klik daarna op Opslaan

Stap 5

De nieuwe lijst met uitsluitingen moet tenslotte nog worden toegepast op de gewenste campagnes. Klik op de lijst die je zojuist hebt aangemaakt.

Stap 6

Klik onderaan op Toepassen op campagnes en selecteer vervolgens de campagnes waar de lijst op toegepast moet worden.

Let op: de zoekwoordlijsten worden niet automatisch toegepast op nieuwe campagnes die je nog gaat opzetten. Het is daarom geen verkeerde gewoonte om zo nu en dan even te checken of de lijsten toegepast zijn op alle mogelijke campagnes.

Kost dat?

Benieuwd naar onze all-in tarieven? Vul het formulier in en ontvang snel een offerte:

GRATIS SITECHECK ONTVANGEN?

We controleren je website en geven gratis advies!