Conversie meten in Google Analytics

Google Analytics is zoveel meer dan ‘gewoon een bezoekersteller’. Een van de meest interessante mogelijkheden is het bijhouden van conversies.

Een conversie is een handeling van de gebruiker die voor jou waardevol is. Dit kan van alles zijn: bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte of het plaatsen van een bestelling.

Als conversies eenmaal gemeten worden, komt er een schat van informatie vrij. Zo zie je bijvoorbeeld in één oogopslag welke bronnen van verkeer de meeste conversies opleveren, en dus voor jou interessant zijn.

Behaalde doelen per bron in Google Analytics

In het bovenstaande voorbeeld is te zien dat Google / cpc voor de meeste behaalde doelen heeft gezorgd. Hiermee wordt overigens Google Ads bedoeld.

Mocht je gebruik maken van Google Ads, dan zijn deze gegevens ook te koppelen aan een Google Ads account. Daarmee zie je behaalde conversies o.a. op campagne-, advertentiegroep- en zoekwoordniveau. Heel bruikbaar!

Hoe houd je conversies bij in Google Analytics?

Instellen van conversietracking waarbij een specifieke pagina wordt geopend, is eenvoudig. Dit gebeurt met name bij het invullen van een webformulier. Na het invullen word je dan bijvoorbeeld doorgestuurd naar: www.uwwebsite.nl/bedankt-voor-uw-aanvraag.

De meeste andere conversies, zoals het het meten van telefoontjes, downloads en formulieren zonder een bedanktpagina vergen meer tijd en moeite.

Conversies instellen bij bedanktpagina’s

Voor conversietracking bij formulieren met een bedanktpagina volg je de volgende stappen:

Stap 1

Log in bij Google Analytics en klik linksonder op Beheerder

Stap 2

Op de beheerderpagina zie je 3 kolommen. Dit kun je zien als de verschillende niveau’s van een account: Een account kan bestaan uit meerdere properties en een propertie kan weer bestaan uit meerdere weergaven. Klik in de kolom Weergave op Doelen.

Stap 3

Klik op de knop +NIEUW DOEL

Stap 4

Selecteer in het menu de optie Aangepast en klik op Doorgaan.

Stap 5

Geef het doel een duidelijke naam. Websites bevatten soms meerdere formulieren. Bijvoorbeeld een offerteformulier, afsprakenformulier en een contactformulier. Maak voor ieder formulier een apart doel aan.

De doelruimte-ID kun je ongewijzigd laten. Selecteer bij Type de optie: Bestemming.

Stap 6

Tenslotte moeten we nog aangeven op welke pagina een bezoeker terechtkomt na het versturen van een formulier. Laat je domeinnaam hierbij weg. Bijvoorbeeld www.uwwebsite.nl/contact/bedankt wordt: /contact/bedankt

Waarde en Trechter laten we voor nu uitstaan.

Klik op Opslaan en je doel is aangemaakt!

Kost dat?

Benieuwd naar onze all-in tarieven? Vul het formulier in en ontvang snel een offerte:

GRATIS SITECHECK ONTVANGEN?

We controleren je website en geven gratis advies!